Jak můžete využívat principy ESDM v každodenních rutinách?



Zde v několika příkladech uvádíme, jak můžete jednotlivé principy ESDM aplikovat ve vašich každodenních činnostech s dítětem. Je to velmi dobrý způsob, jak s dítětem sdílet společný čas i pozornost, pomoc mu aktivně se zapojit a střídat ve vašich činnostech, a to nejdůležitější - poskytnete dítěti výrazně více příležitostí k učení.


Jak tedy na to?


JÍDLO - U jídla můžete dítěti dávat na výběr, na začátek je vhodné použít něco lákavého a něco, co dítě nechce („Chceš sušenku/brokolici?“) - Dejte mu na začátek malé množství jídla tak, aby si dítě muselo požádat o další (dle aktuálních schopností vašeho dítěte (vyčkejte na oční kontakt/ukázání/vyjádření slovem nebo zvukem…) - Sedněte si naproti dítěti tak, aby dobře vidělo vaši tvář a ruce, předvádějte mu např. vtipné obličeje nebo gesta související se situací: Oblizujte se, hlaďte si bříško (trénujete tak obličejové pohyby a svaly, které jsou velmi důležité pro rozvoj řeči) - Komentujte: Mňam, brambory, pití (vždy podle konkrétního předmětu/činnosti), a po několika opakováních počkejte, zda to dítě bude opakovat - Vytvořte situaci, kdy dítě bude potřebovat pomoc např. uzavřete piškoty (nebo jiné oblíbené jídlo) do průhledné sklenice/krabičky, kterou dítě uvidí, ale samo ji nedokáže otevřít (jakmile vás požádá o pomoc - očním kontaktem/dotykem/ukázáním/verbálně, ihned ho odměňte požadovaným jídlem a nadšeným hlasem) - Umožněte dítěti se zapojit do přípravy jídla: Krájet dětským nožíkem banán, namazat si chléb, nalít si pití atd.


OBLÉKÁNÍ - Oblékejte dítě na posteli/pultíku nebo gauči, ale tak, aby se mohlo soustředit jen na vás a prostředí ho nerozptylovalo - Ukažte dítěti (a pomozte mu), aby vám podávalo jednotlivé kusy oděvu nebo plenku atd. - Zapojte SSR (senzoricko-sociální rutinu), nakloňte se nad dítě, zpívejte písničky a dotýkejte se ho (např. Vařila myšička kašičku, 10 malých černoušků, lechtání, foukání na jednotlivé části těla atd.) - Pokud už dítě zvládá vybírat si, tak připravte třeba dvě trička nebo dvoje kalhoty a dejte mezi nimi dítěti na výběr - Komentujte jednotlivé kusy oblečení a činnosti: Triko, kalhoty, dolů… - Dejte dítěti příležitost zapojit se do oblékání, částečně mu oblečení natahujte vy a podpořte ho, aby se pomohlo obléct, začněte něčím jednoduchým, aby dítě nebylo frustrované a postupně ho zapojujte víc a (např. tričko přetáhněte dítěti přes hlavu, svlékněte mu jeden rukáv a pomozte mu, aby si druhý mohlo sundat samo) - Řekněte mu (případně pomozte) odnést špinavé oblečení do koše na prádlo (na začátku dejte dítěti koš blízko, nastavte mu ho a poté můžete zvyšovat náročnost odsouváním koše a snižováním pomoci)


VENKU - Před odchodem naučte dítě, aby vám pomohlo se samo oblékat (např. zapnout bundu, obouvat/zouvat boty, vzít si čepici) - Na hřišti ho následujte a zapojte se do jeho hry: Hrajte si s ním na písku, pomozte mu se houpat, sklouznout - Ve hře se střídejte v roli toho, kdo vede a toho, kdo následuje: Když dítě kope jámu, kopejte s ním, poté když vás sleduje, tak mu ukažte jak dělat bábovky a podpořte ho, aby opakovalo - Dávejte mu na výběr: „Chceš lopatku nebo kyblík?“ - Vezměte si s sebou balón nebo bublifuk, hrajte na schovávanou nebo na honěnou, rozvíjejte i venku senzoricko-sociální rutiny (SSR) - Pokud dítě nelákají hračky a prolézačky, následujte jeho výběr: Má rádo zvířátka – jeďte s ním kolem oveček, pozorujte je, komentujte a opakujte zvuky/Baví ho písničky – procházejte se spolu, tancujte a zpívejte písničky, podporujte imitaci - Můžete s dítětem procvičovat hrubou motoriku (prolézačky, kolo) a vždy ho za činnost pochvalte - Vše komentujte: Balón, klouzat, písek, houpy - Zapojujte písničky a říkanky všude, kde to jde: Při houpání stůjte čelem k dítěti (vhodná pozice) a zpívejte si s ním „Houpy houpy“, podporujte dítě v tom, aby opakovala zvuky (u pokročilejších dětí slova) a pokud už danou písničku zná a zapojuje se, dávejte mu prostor doplnit zvuk/slovo tím, že vyčkáte


KOUPÁNÍ - Zapojte dítě do svlékání a ukažte mu, že má dát věci do koše na prádlo - Umožněte mu účastnit se přípravy – nechte ho dát špunt do vany/pustit vodu/nalít pěnu/připravit hračky, nebo udělat cokoliv, co zvládne a co ho baví/zajímá - Zapojte ho do umývání, dejte mu mýdlo a nechte ho pomoc se namydlit, můžete opět doplnit písničkou, nebo mu ukazujte a pojmenujte jednotlivé části těla, které si má namydlit (i ty, které si mydlí, aby si spojilo slova s konkrétní částí těla) - Dejte mu k dispozici kelímky/kyblíčky, ať přelévá vodu, pokud to zvládne, může se pak i samo opláchnout (nebo ho v oplachování podpořte) - Používejte hračky do vody, rozvíjejte hru s předmětem (např. vyndejte pirátskou loď nebo rybičky, nechte dítě si vybrat, následujte ho při hře s lodí, komentujte a pomáhejte mu, ukažte mu další způsoby jak si s lodí hrát) - Upoutejte pozornost na svou tvář, dělejte si vousy/vlasy z pěny, cachtejte na sebe a doplňte to zajímavými efekty (zvuky, gesta, písnička, srandovní obličeje) - Když dítě sušíte, můžete experimentovat s tlakem, sušit ho tisknutím nebo naopak třením, nebo nechte dítě, ať se utírá samo + u toho používejte senzoricko-sociální rutiny („Vařila myšička“, prstové hry…)


USPÁVÁNÍ - Zaveďte si před spaním rituály, jako jsou říkanky nebo kniha - U čtení knihy seďte naproti dítěti, tak, aby vám vidělo do tváře - V knize komentujte a ukazujte obrázky, pak veďte dítě k tomu, aby to po vás opakovalo: Bagr, princezna, koník (+ doplňte zvuky aut/zvířátek…) - Přidejte ke knize také vtipné obličeje, imitujte, co dělají kreslené postavičky v příběhu, čekejte, až je dítě bude opakovat - Ke zpívání můžete připojit doteky, hlazení, prstové hry atd. - Komentujte, co se děje: Pyžamo, postel, nahoru/na postel, peřina, kniha, spinkat (ukažte gesto pro spánek)

57 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše