Jak se řeč vyvíjí?
Nejdůležitějším a nejintenzivnějším obdobím pro osvojování řeči jsou přibližně první čtyři roky života dítěte. Zdá se, že se jedná o kritické období pro rozvoj řeči, protože mozek dítěte je naprogramovaný osvojit si mateřský jazy
k ve velmi raném věku. Neznamená to však, že by děti nebyly schopné osvojit si jazyk i později v raném věku, avšak proces učení se jazyku pro ně může být obtížnější.
Jaké jsou základní milníky vývoje řeči?
Narození - 6 měsíců
● Po narození dítě preferuje zvuky a hlasy, kterým naslouchalo v prenatálním období (např.
hlas matky nebo její tlukot srdce)
● Prvním hlasovým projevem u dítěte je pláč a křik
● Kolem 1. měsíce se u dítěte objevuje fáze broukání, pomocí broukání dítě vyjadřuje svou
nespokojenost, později i spokojenost
● Reaguje na lidský hlas, otáčí se směrem za lidským hlasem
● Později kolem 4. měsíce nastává fáze žvatlání, kdy dítě vokalizuje s intonací - produkuje
různé hlásky a zvuky, i ty, které nejsou součástí mateřského jazyka
● Reaguje na své jméno
6 - 12 měsíců
● Kolem 6.-7- měsíce nastává fáze napodobivého žvatlání (dítě např. říká ba-ba, da-da), v
průběhu dalších měsíců se řeč více diverzifikuje, d
ítě začíná napodobovat hlásky svého
mateřského jazyka
● Rozumí jednoduchým instrukcím, zejména pokud je doprovází fyzické nebo verbální prompty
● Užívá jednoduchá gesta pro komunikaci, která jsou často doprovázena vokalizací (často se záměrem něco získat nebo s ostatními něco sdílet - např. pomocí ukazování)
● Chápe sociální užitečnost komunikace, začíná se zapojovat do sociálních interakcí
● Kolem 9. měsíce dítě začíná užívat sociální gesta a rozvíjí se u něj nonverbální komunikace (např. mává na rozloučenou)
● Kolem 10.-12. měsíce dítě začíná používat první slova
● Na konci tohoto období obvykle užívá jedno nebo více slov, může se jednat o jejich
aproximace
12-18 měsíců
● Dítě dělá první krůčky a to vede k tomu, že si začíná více uvědomovat sebe sama v prostoru a začíná užívat slova spojená s lokací
● Dítě má možnost více objevovat svět kolem sebe a od 15. měsíce se začíná ptát otázkou “Co je to?”
● Kolem 15. měsíce má dítě repertoár zhruba 20 slov
● Dítě začíná samo užívat své vlastní jméno
18. měsíců až 2 roky
● Kolem 12.-18. měsíců dochází k prudkému nárůstu slovní zásoby a předpokládá se, že k
tomuto nárůstu dochází, když má dítě slovní zásobu kolem 50-100 slov
● Dítě začíná tvořit jednoduché dvouslovné věty
2 roky - 3 roky
● Dítě si začíná osvojovat základní gramatická pravidla
● Dítě pomalu začíná vyjadřovat budoucí čas
● Pokračuje vývoj dvouslovných vět, které se zdokona
lují a pomalu se transformují v první věty
● Zpočátku dítě nejvíce využívá 3. osobu v jednotném čísle, kolem 3. roku začíná užívat i
množné číslo, skloňovat a časovat
● Nejvíce slov v tomto období spadá do kategorie podstatných jmen, dítě do repertoáru slov pomalu přidává i více sloves, která jsou základem pro tvorbu prvních vět, dále do vět a frází přidává i přídavná jména, některá z nich jsou pro dítě však obtížná na pochopení (např. malý a velký - dítě chápe,, že jde o trvalou vlastnost objektu, ale je pro něj obtížné pochopit, že malý dům je např. větší než auto)
● Slovní zásoba 3letého dítěte je až 1000 slov
3 roky - 6 let
● Dítě se v tomto období snaží pochopit svět, příčinné souvislosti a vztahy, často se ptá
otázkou “Proč..?” a také “Jak..?”
● Verbální projev dítěte se zdokonaluje, stejně tak gramatická pravidla, která ale stále nejsou vždy uplatňována správně
● U dítěte pozorujeme tzv. kognitivní egocentrismus - jde o neschopnost uvažovat komplexně
a brát v úvahu více aspektů situace, což se projevuje i v řeči dítěte
● Komunikace dítěte se váže především na přítomnost a aktuální situaci
● Dochází k prudkému nárůstu slovní zásoby - děti v předškolním věku mají slovní zásobu
kolem 5000 slov
コメント