V předchozím článku jsme se rozepsali o senzoricko-sociálních rutinách (SSR). Abychom si mohli uvést konkrétní tipy na jednotlivé SSR, je třeba v rychlosti připomenout, že se jedná o sociální hry s osobním kontaktem, jejichž cílem je u dítěte podpořit snahu o mezilidskou interakci a ukázat mu, že když se zapojí do sociálního světa ostatních lidí, může to pro něj být velmi zábavné. SSR jsou kromě jiného také velmi užitečné k rozvíjení očního kontaktu, sdílené pozornosti a řeči, protože je v nich dítě velmi motivované a prožívá pozitivní emoce, takže učení je přirozené a efektivní. Je zásadní rychle ocenit snahu dítěte o jakoukoliv imitaci nebo jiný způsob komunikace (oční kontakt, úsměv, gesto, slovo – podle schopností vašeho dítěte).
Níže tedy najdete jednotlivé druhy SSR i s krátkým popisem, abyste je mohli zkoušet a rozvíjet se svým dítětem doma. Je důležité myslet na to, že každé dítě je jiné, má rádo rozdílnou intenzitu fyzického kontaktu a také může být některé dny senzoricky citlivější. Je tedy nutné tomu uzpůsobit i způsob SSR. V následujícím článku Vám představíme písničky, říkanky a prstové hry. Navazovat bude další článek, kde si řekneme více o SSR s objekty.
Písničky a říkanky
Můžete využít české klasické i méně obvyklé písničky, případně pokud je dítě preferuje tak cizojazyčné (např. anglické). Je možnost je společně zpívat, případně je i doplnit o gesta a pohyby, které budou rozvíjet hrubou motoriku a imitaci. Doporučujeme s písničkou pracovat tak, že budete několikrát opakovat a poté dáte dítěti více prostoru opakovat po vás, případně můžete nakonec i počkat, zda bude dítě samo pokračovat např. gestem, slovem nebo vás vyzve, abyste pokračovali.
Hej hou, hej hou už trpaslíci jdou
- Doplníme pohyby např. pochodováním, máváním, naznačováním čepičky, případně si můžeme vymyslet vlastní části už jdou už jdou a jde velký trpaslík (rozmáchneme rukama) a jdou a jdou a jde malý trpaslík (snížíme se k zemi).
- Zvýrazníme několik snadných, pro dítě dobře opakovatelných slov (typicky jednoslabičná, maximálně dvouslabičná) = HEJ HOU, JDOU atd.
Koulela se ze dvora
Koulela se ze dvora (točíme rukama u sebe, případně imitujeme kruh), takováhle brambora (můžu spojit ruce nebo přinést i skutečnou bramboru, pokud by to dítě zaujalo – ale pozor, důležité je, abychom byli středem pozornosti stále my), neviděla (přikryji si oči), neslyšela (přikryji si uši), spadla na ní závora (plácnu rukama o sebe). Kam koukáš ty závoro (zamračený obličej/pokývání ukazováčkem) , na tebe ty bramboro (můžeme prstíkem jemně ukázat/šťouchnout do dítěte), kdyby tudy projel vlak (ukážeme gesto pro vlak a můžeme doplnit zvukem ššš huhu), byl by z tebe bramborák (krouživým pohybem třeme rozevřené dlaně o sebe).
Takto mohou vypadat vaše pohyby při písničkách a říkadlech, ale samozřejmě si můžete vymyslet vlastní. Důležité je, aby se dítě bavilo, dívalo se na vás a mělo ochotu vás následovat.
Jako další písničky můžete využít:
Strýček Donald farmu měl - skvělé na imitaci gest a zvuků zvířat
Když jsem já sloužil (to první léto)
Včelka Mája
Prší prší jen se leje
Sluníčko, sluníčko popojdi maličko
Já mám koně vraný koně
Kolo kolo mlýnský
Skákal pes
Kočka leze dírou, pes oknem
Povídám povídám pohádku
5 little ducks
Wheels on the bus
Baby shark
Twinkle vinkle little star
Prstové hry
Vhodné na procvičování prstíků, koordinaci ruka oko, případně lze upravit i pro jemnou motoriku (kreslení různých tvarů a linií prstem po těle, koberci atd.).
Vařila myšička kašičku
Známé české říkadlo, můžete kroužit prsty, rozpočítávat a nakonec ještě zvýšit zábavu polechtáním (pokud ho má vaše dítě rádo).
Deset malých černoušků
Zde se dá dobře zapojit hned několik věcí:
- Můžete počítat prstíky na rukou nebo nohou.
- Zapojit orotvarové pohyby (pohyby úst a dalších mimických svalů, podporují expresivní vyjadřování v obličejové části) = Deset malých černoušků, mělo rádo med (oblizování medu)
- Přidat odpovídají hrubomotorické pohyby = Sedm malých černoušků, šlo na medvěda (pohyb medvěda)
- Procvičovat číslovky, pokud už je vaše dítě na této úrovni
Milá babičko tečka.
Říkanka je zaměřená na rozvoj prstových pohybů na těle a tedy i vnímavost vůči dotykům, spolu s tím procvičujete i jemnou motoriku. Dítě nebo vy prsty imitujete pohyby na těle toho druhého (dlani, zádech, bříšku atd.) podle následující říkanky:
Milá babičko tečka (jemně píchneme dítě do zad, nebo mu pomůžeme, aby pohyby dělalo dítě na našem těle). Máme doma křečka. Tečka. Křeček běhá (rychlé přejíždění prstíky ve vlnovkách nebo imitace cupitání), lechtá (polechtáme dítě), kouše (naznačíme jemně okusování a uždíbnutí prsty), hladí (pohladíme), škrábe (jemně poškrabáme) atd.. Zalepíme dopis do obálky (pohladíme přes záda), připlácneme také známky (imitujeme olíznutí a jemně plácneme) a šup s ním rychle do schránky (můžeme dítě vyhodit do vzduchu nebo přitisknout).
Senzorických rutin je nepřeberné množství a někdy vytváříme zcela nové, podle zájmu dítěte. Nebojte se využít cokoliv, kde je náznak, že by to vaše dítě mohlo bavit/zaujmout a podpořit tak sociální interakci s vámi. Nebojte se bláznit, dělat legrační obličeje, zvuky nebo gesta. Vnímejte své dítě, jeho reakce, pohledy a přizpůsobte jemu i sobě jednotlivé aktivity. Nebojte se najít společnou radost ve světě her a dětských úsměvů.
Comments